(20-07-2019) Planning gewijzigd

20 juli 2019 - Grubbenvorst, Nederland

Op 20 juli zouden we eigenlijk met zijn drieën naar World tour of frozen dreams in Maastricht. Een groots festival met ijsbeelden. Gelukkig keek ik toevallig woensdag nog even of ik wat foto's kon vinden om alvast een indruk te krijgen. Foto's van Het ijsfestival in Maastricht vond ik niet, wel de mededeling dat het World Ice festival Maastricht met 1 jaar wordt uitgesteld. Hoe kan dat nu? De kaartjes zijn allang binnen en we zouden als ik niet per toeval ontdekt had dat het uitgesteld werd zaterdag gewoon bij de MECC in Maastricht voor de deur gestaan hebben. Voor een dichte deur dus... Wat gaan we dan doen? We besluiten dan maar Pieterpad te gaan lopen, de treinkaartjes naar Limburg hebben we toch al en anders kunnen we die ook weggooien. Jet heeft nog steeds erg veel last van haar lies en gaat helaas niet mee.

De planning is om van Grubbenvorst naar Tegelen te lopen. Er is alleen niet zulk prettig weer voorspeld (code oranje voor zwaar onweer). We besluiten ons er niets van aan te trekken en gewoon te gaan lopen, het grootste gedeelte lopen we toch door de bewoonde wereld vandaag dus als het echt te gek wordt zullen we vast wel ergens kunnen schuilen.
We vertrekken om 5.15 uur met de auto uit Kolham, deze zetten we zoals altijd gewoon lekker makkelijk in de parkeergarage bij het station. Als we er aan komen rijden gaat het luik gelijk open en komt de portier er aan en vraagt ons of hij ons kan helpen, dat hoeft niet we hoeven alleen de slagboom nog maar te openen met de parkeerapp. Zodra we dat gedaan hebben kunnen we de auto gewoon parkeren.

We zijn nog mooi vroeg en de trein staat nog leeg te wachten om 6.05 uur gaat hij vertrekken, het is 5.40 uur dus we hebben nog wel even. Lies koopt nog even een broodje. Terwijl ik buiten de broodzaak sta te wachten zie ik op een ander spoor nog een trein staan die ook naar Zwolle gaat, deze vertrekt alleen om 5.48 uur al. Ik vraag me af wat het grote verschil is tussen beide treinen en besluit het aan een dame van de NS die op het perron staat te vragen. De dame verteld dat ze inderdaad beide naar Zwolle gaan dat alleen de trein van 5.48 uur veel sneller is. We besluiten de trein van 5.48 uur te nemen, dat scheelt ook een hele hoop geren op station Zwolle.

Als we in de trein zitten valt het op dat er veel mensen zijn die naar huis gaan na een nachtje stappen in Groningen. Zo ook twee jongens die aan de andere kant van het gangpad zitten. Een van beide heeft het er erg zwaar mee. In Assen stappen ze weer uit. Hierna gaat de trein in een gang door naar Zwolle, dat gaat dus echt snel. We zijn zeker 30 minuten eerder in Zwolle als de planning was. Dat is fijn want het scheelt een hele hoop geren. Ik heb nog nooit zo relaxed op station Zwolle gelopen.

Vanaf station Zwolle moeten we in de trein naar Nijmegen. Zodra we in de trein zitten komen er uiteraard nog meer mensen in de trein. Zo ook een man met een rood kort broekje en dameslaarzen! Je ziet heel wat vreemde figuren in de trein en dat maakt het best interessant. De man loopt snel de andere kant weer uit als de conductrice het treinstel inkomt lopen.

In Nijmegen hebben we weer ruim een half uur om over te stappen, dus we besluiten nog even naar het toilet te gaan. Als ik het toilet uitloop bedenk ik ineens dat ik mijn treinkaart moet hebben laten liggen op de prullenbak. Ik vraag de toiletdame of ze even voor me wil kijken, ze zegt dat er niet meer ligt. Lies kijkt ook nog voor me en kan ook niets vinden. Ik besluit zelf te kijken en gooi nogmaals 70 cent in de automaat om door het poortje te komen, dit tot ongenoegen van de toiletdame die het poortje toch ook wel voor me open had kunnen doen (dan had ze dat gelijk moeten doen). Ook ik kan de treinkaart niet vinden in het toilet en raak nu toch lichtelijk in paniek. Ik denk goed na en besef me dan ineens dat ik de treinkaart bij mijn beha ingestoken heb zodat ik hem niet kwijt zou raken.....oeps.....Maar gelukkig heb ik hem dus gewoon nog.

Onze volgende trein vertrekt vanaf spoor 35! Ook spoor 35 brengt ons een beetje in verwarring. Dit station heeft lang niet zo veel perrons? Hoe zit dit? Gelukkig weet Google het antwoord voor ons:

Als je op station Nijmegen de trein richting Venlo pakt, moet je op perron 35 zijn. Maar waarom heet dit perron 35 en niet bijvoorbeeld 5? De perronnummers slaan niet op de perrons maar op de sporen die er langs liggen. De perrons worden genoemd naar de sporen. Het spoor dat langs perron 35 ligt, heeft als nummer 35. Deze nummers zijn belangrijk in de communicatie tussen het spoorwegpersoneel en kunnen niet zomaar omgegooid worden. Dat verklaart ook waarom Nijmegen geen perron 2 heeft. Spoor 2 ligt tussen spoor 1 en 3 in.

In ieder geval we kunnen met de trein die op perron 35 staat te wachten naar Venray. In Venray staat de bus weer keurig klaar om ons na ongeveer 45 minuten in Grubbenvorst bij het Klooster aan de Ursulinenweide af te zetten waar we vorige week gestopt zijn.

De wandeling kan weer beginnen. Het is even kijken waar we nu heen moeten maar al snel hebben we dat in de gaten. We lopen het dorp Grubbenvorst door waar op het moment dat wij er langs lopen de opbouw van de jaarmarkt net in volle gang is. Het doet erg gezellig aan. We lopen door en komen bij de Onze Lieve Vrouwe kerk. Aangezien (bijna) alle kerken in Limburg tot nu toe vrij toegankelijk zijn besluiten we even binnen kijken. De kerkgebouwen blijven ons fascineren. Het is een mooie kerk. We branden een kaarsje in de kapel hier en kijken wat rond. We zien een bord met kruisjes hangen met namen en overlijdensdata erop. We vragen ons af waarom deze hier zo hangen. Later op onze wandeling zullen we hier een antwoord op krijgen.
We lopen weer verder Grubbenvorst uit en de Maas over met de veerpont. Voor €0,60 zet deze ons binnen een paar minuten de Maas over. Hier lopen we een eind over en langs de dijk. Eerst staat er nog een redelijke wind naar al snel wordt het windstil en erg warm en benauwd. Ik zou hier toch niet graag lopen als er onweer losbreekt, gelukkig lijkt het hier nog niet te gaan onweren. We lopen verder langs een stel prachtige Belgische paarden. Wat zijn dit een prachtige vriendelijke reuzen. Een van de paarden komt even vriendelijk wat aandacht halen. Nadat het paard er genoeg van heeft en wij dus ook lopen we weer verder.

We lopen achter een boerencamping langs en komen al snel langs plantencentrum Velden. Hier besluiten we op de hoek bij het beeldje van de Gekke Moandaagvierder even een pauze te houden. Het is echt warm.

Als we weer verder gaan hebben we eerst een minder interessant stuk te gaan langs een fabrieksterrein. Maar het stuk wat daarna komt maakt een hele hoop goed. We gaan de Maascorridor in. Hier loopt een mooi graspad tussen de distels jakobskruiskruid en andere kleurigheid door. Het is hier erg mooi. Ook is het erg indrukwekkend om te weten dat de Maas hier behoorlijk buiten zijn oevers kan treden. Het is hier prachtig de vlinders fladderen erg snel langs en de vogels zijn er ook in grote getale. Het enige dat zich vrijwillig op de foto laat zetten zijn de prachtige hommels. Als we de Maascorridor weer uitlopen horen we een hele hoop zenuwachtig geblaf en gekef. Lijkt wel of er een hondenclub of zoiets zit. Het blijkt dat er een of andere hondenshow gaande is in Genooi.

In Genooi bezoeken we de kapel waar we erg van onder de indruk zijn. We branden hier drie kaarsjes (ook een voor Jet) die we wat apart zetten van de rest. Nadat we de kapel bezocht hebben nemen we pauze bij koffieschenkerij Genuujerie. Hier hebben ze een heerlijke luxe kersenvlaai. Deze is echt zo lekker! Ook koop ik hier nog enkele souvenirtjes als aandenken op mijn pieterpadavontuur die bij de rest van de souvenirs aan de tas zullen komen te hangen.
Zodra we klaar zijn en naar buiten gaan om verder te lopen begint het te regenen. Gelukkig duurt dit echt maar heel even en na een paar dikke druppen is het weer droog, niet regenponchowaardig.

We lopen weer verder over een pad dat langs de Maas leidt. Het is mooi te zien hoe Venlo steeds dichterbij komt. We lopen door en het lijkt wel steeds warmer te worden. Nog een klein stukje over de dijk voor we via het Wilhelminapark Venlo echt inlopen.

In de Grote Kerkstraat staat een basiliek waar net een Trouwerij bezig is. Eerst twijfelen we nog of we binnen zullen gaan, dan zie ik een deur open staan en besluit het gewoon te doen. Gelukkig maar, zodra we binnen zijn vallen onze monden best een beetje open van de eerste indruk. Wat een pracht. De bruid en bruidegom en hun gasten gaan net naar buiten. We bekijken de basiliek op ons gemak en verwonderen ons over de gigantische rijkdom die dit uitstraalt. Het is echt indrukwekkend om te zien. Ook hier hangen weer dezelfde soort kruisjes als in Grubbenvorst en we besluiten een meneer (weet eigenlijk niet zo goed wat zijn functie was) van de basiliek te vragen waarvoor deze dienen. De man verteld dat het kruisjes zijn van degene die overleden zijn en waarvan een uitvaartdienst in de basiliek heeft plaats gevonden. Deze kruisjes komen op het bord te hangen en met Allerheiligen/Allerzielen vindt er een dienst plaats waarbij deze kruisjes allen op een groot bloemstuk worden geplaatst en de overledenen worden herdacht/geëerd. Het is een interessant gesprek wat ik met de man voer. Hij is 4 dagen in de week in de basiliek te vinden en weet een hoop te vertellen. Het is opvallend hoe groot het verschil is tussen het kerkelijke hier in Limburg en bijvoorbeeld in Groningen, in Groningen is bijvoorbeeld een kerk haast nooit vrij toegankelijk, in Limburg bijna altijd wel. Na het gesprek afgerond te hebben lopen we weer verder Venlo in.

Venlo is een leuke knusse stad. De kapel van het dominicanenklooster is wegens vernielingen helaas niet toegankelijk. We besluiten bij café de Klep even op het terras te gaan zitten om wat te drinken en te eten. Eerst neemt de ober de bestelling van een stel mensen naast ons op. De vrouw wil graag twee broodjes kroket, De ober zegt meteen dat ie er anders voor haar ook wel eentje kan maken want twee is best veel, nee de vrouw wil gewoon twee broodjes kroket. Daarna komt de ober bij ons om onze bestelling op te nemen. Twee cola en een portie bitterballen alstublieft luidt onze bestelling. De man maakt een opmerking dat acht bitterballen wel genoeg moeten zijn voor ons en gaat weer verder met zijn werk. Een andere ober komt onze bestelling brengen. Twee cola Light! Ehhh hallo....We twijfelen of we dit goed gehoord hebben en als we proeven merken we inderdaad dat het twee cola light is...nou ja wat een vreselijk nare lui hier. De bitterballen komen er aan en die laten we ons wel smaken. Hierna willen we eigenlijk zo snel mogelijk weer weg. Ik ga betalen en toen er gevraagd werd of alles naar wens was kon ik het niet laten om op sarcastische toon te zeggen dat het geweldig was en dat het zo fijn was dat de ober zo goed meedacht met zijn cola light. (ik had nog veel meer willen zeggen maar ik heb me nog redelijk ingehouden). Na nog even het toilet bezocht te hebben zijn we weer verder gegaan.

Het begint inmiddels een stuk zwarter te worden in de lucht. Zodra we bij het Koninginneplein komen besluiten we dat het beter is om te stoppen voor het noodweer losbarst. We besluiten dat Venlo het eindpunt is van vandaag. Op station Venlo wachten we op de trein naar Nijmegen. Er wordt al snel omgeroepen dat de bliksem is ingeslagen op het traject tussen Emmen en Zwolle en dat die treinen niet rijden. Gelukkig hoeven wij daar niet heen. Het bevestigd voor ons alleen wel extra dat we een verstandig besluit hebben genomen door te stoppen bij Venlo.

Als we in de trein naar Nijmegen zitten vlak voor Cuijk begint het enorm te stortregenen en alle mensen die in Cuijk de trein in stappen zijn compleet verzopen. Gelukkig zitten wij lekker droog. Op station Nijmegen hebben we weer tijd genoeg om over te stappen dus we halen nog even wat eten en een koffie. Ik neem een Iced caffé Latte, dit is echt vies! Gewoon koude koffie met melk en ijsklonten, dit had ik me toch net iets anders voor gesteld, maar ja leer voor de volgende keer.

We nemen de volgende trein naar Zwolle. In de trein is het vrij druk en dan is het heerlijk om je even te kunnen afsluiten voor alles met oordopjes in je oren met heerlijke muziek erop. De reis naar Zwolle verloopt relaxed.
Op station Zwolle moeten we eigenlijk de trein op spoor 14 hebben. Ineens zie ik bij spoor 3 (dacht ik) ook een trein naar Groningen staan die binnen 4 minuten vertrekt. Als ik in de trein sta zegt Lies dat het niet goed komt. Ik kijk op het scherm en zie dat deze trein naar Heerenveen gaat in plaats van Groningen, gelukkig komen we hier op tijd achter en gaan we alsnog naar spoor 14. Lies wil nog even een sigaret roken bij de rookzone voor de trein vertrekt, de conducteur van "onze" trein komt er ook even bij staan te roken en te kletsen en even later komt de machinist ook nog even gezellig ouwehoeren. Ineens roept de machinist "shit ik had al een minuut weg moeten zijn". Snel stappen we allemaal in, we hebben de trein zeker een minuut vertraagd. We ploffen gelijk voorin de trein neer. Zodra de conducteur komt willen we hem gelijk onze kaartjes laten zien maar dit hoeft niet hij zegt ons alleen even dat we in de stiltecoupé zijn gaan zitten. We gaan snel een coupe verder zitten. Tijdens de reis weer lekker muziek luisteren dan is het laatste stuk ook zo weer voorbij. Bij Beilen komt de conducteur zogenaamd nog even kaartjes checken. Hij pakt ze aan maar kijkt er niet eens naar. Volledig ongecontroleerd zijn we dus van Venlo naar Groningen gereisd. En we hebben best een hoop lol gehad weer. Zodra de trein station Groningen nadert roept de machinist om dat we het mooiste station van Nederland binnenrijden. Hij heeft gelijk! We bedanken de conducteur en de machinist nog even voor de gezellige reis. Zij gaan met z'n tweeën een satekroket halen en wij de auto.

Het was weer een prachtige dag, wat hebben we ontzettend veel mazzel gehad met het weer en alles.
Volgende keer starten we vanaf Venlo, tot we niet meer verder willen. Wanneer dat wordt weet ik nog niet, eerst op vakantie!

(20-07-2019) Saskia

1. Gerda:
    22 juli 2019
    wat weer een mooi reisverslag
  2. Sjannet:
    22 juli 2019
    Leuk om jullie reisverslag te lezen.