Naam:
Reisverhalen:
Foto’s:
1505

Over mijn reis

De beslissing is genomen.....

Al vaak over nagedacht.....Het zou toch leuk zijn om het Pieterpad te lopen, nou ja kost wel een hoop tijd. Misschien later als ik oud ben en niet meer hoef te werken dan zal ik vast wel tijd over hebben. Toen kwam de gedachte waarom wachten tot ik oud ben? Misschien wordt ik wel helemaal niet oud (ik hoop het wel natuurlijk) Ik ben nu nog vrij mobiel en voel me momenteel vrij goed, waarom zou je er nu niet aan beginnen, en dan gewoon in etappes lopen. Wie zegt dat het allemaal in één keer moet?

De beslissing viel afgelopen zaterdag tijdens een heerlijke stille ochtendwandeling, vanaf volgende week zaterdag ga ik het Pieterpad lopen, één etappe per keer en ik start in Pieterburen. Een hoop gegoogeld en anderen hun verhalen gelezen word ik enkel enthousiaster, was het maar alvast zaterdag....Voor een ieder die het Pieterpad niet kent zal ik een kort stukje neerzetten:

Het Pieterpad

De bekendste LAW van Nederland is 492 kilometer lang en telt 26 etappes. LAW9 het Pieterpad dankt zijn naam aan het begin- en eindpunt: van het Groningse Pieterburen nabij de Waddenzee tot de Sint-Pietersberg bij Maastricht. Het Pieterpad is uitgestippeld over de lengte van oostelijk Nederland. Het Pieterpad bestaat sinds 1983 als geboren idee van twee vriendinnen uit Tilburg en Groningen. Toos Goorhuis-Tjalsma en Bertje Jens. Zij liepen in 1978 spontaan van Groningen naar Tilburg. In die tijd waren er geen Nederlandse LAW's en dat vonden de dames jammer. Daarom vatten ze het plan voor een eigen route. Daarbij bedachten ze dat de Pieter-plaatsen mooi konden dienen als begin en eind. In Vorden, halverwege de LAW, is een gedenkplaat aangelegd ter ere van de twee bedenkers. Je wandelt door zeer uiteenlopende landschappen. De 26 etappes tellen 11 tot 24 kilometer. Sinds 2008 is het tweedelige Pieterpad - van Pieterburen naar Vorden, van Vorden naar de Sint-Pietersberg vernieuwd, waardoor de LAW uit meer onverharde paden en meer andersoortige natuur bestaat.

(Bron: http://www.wandelmagazine.nu/wandelroutes/law9-het-pieterpad)

Groetjes Saskia (05-09-2016)