(10-09-2016) Het avontuur gaat van start - etappe 1

10 september 2016 - Pieterburen, Nederland

Vandaag is het dan zover, ik ga een start maken met het Pieterpad door de eerste etappe tussen Pieterburen en Winsum te lopen. Het is 12 kilometer dus een mooie afstand om mee te beginnen. Ik zou eigenlijk gaan lopen met Annelies maar helaas door omstandigheden kan dit vandaag niet doorgaan. Om 7.50 uur vanmorgen ben ik in de auto gestapt en naar Winsum gereden, waar ik mijn auto bij het eindpunt neer heb gezet. Vanaf het eindpunt loop ik een stukje naar het station om met de buslijn 68 maar Pieterburen te gaan. Keurig om 8.46 uur komt het busje aanrijden (het is maar een klein busje) ik stap in en het eerste wat de chauffeur vraagt is; Pieterburen zeker? Ja dus....ik koop een kaartje en neem plaats in het busje, de Pieterpadkriebels gieren door me heen.

Om 9.06 uur zet de aardige chauffeur me af bij het startpunt. Ik zie gelijk het bord "start Pieterpad" en denk ik dat ik de kant op moet die de pijl op het bord aangeeft....Niet dus. Eerst een tijdje door Pieterburen gedwaald op zoek naar het juiste begin. Eindelijk heb ik het dan toch gevonden, ik moest in  eerste instantie rechts in plaats van links (terwijl het pijltje toch echt naar links wees). Als eerste kom ik langs Domies toen en Domies kerk, ik besluit even bij dit leuke kerkje te gaan kijken. Als ik er net naar sta te kijken en wat foto's begin te maken klinkt er ineens een prachtig gezang van binnen, als dat geen goed begin van mijn tocht is vandaag...

Ik loop verder en ga gelijk Pieterburen uit volop de vlakte op. Als ik om me heen kijk zie ik de vlinders ronddartelen.

Ik kom aan bij een hoge brug die ik over moet en loop dan zo over het gras langs de kanten van een akker, heerlijk wat een rust. Als ik achterom kijk zie ik de eerste andere Pieterpadlopers achter me aankomen, ze lopen harder als mij en al snel hebben ze me ingehaald. Ik loop mooi mijn eigen tempo en heb alles behalve haast.

Als ik van de akkers afkom, kom ik bij de grote boerderij Huninga. Je loopt hier gewoon langs/over het erf, een prachtig stuk van de route. Van daaruit gaat de route verder over de verharde weg tot aan het Oosterbos. Langs de verharde weg ligt de Flevofarm, gevestigd in de voormalig herenboerderij Bewsemaheem. De Flevofarm is een internationaal bekende fokkerij van dure paarden voor de draverij. Vlak na de Flevofarm gaat de route door het Oosterbos, waar ik door het beetje schaduw wat daar is best heel blij mee ben.

Als ik net uit het Oosterbos kom zie ik een befaamd Pieterpadbordje; W.C. 100 m links in de kas. Ik zie het dorp Eenrum van een afstand al liggen door zijn kerktoren en molen die overal boven uit steken. Ik loop Eenrum door en kom al snel weer aan het eind van het dorp. Ik loop verder richting Mensingeweer. Ik vind de route hier minder interessant omdat je voornamelijk langs de doorgaande weg loopt. In Mensingeweer moet ik gelijk naar de Molenweg die me keurig langs de molen van Mensingeweer leidt. Ik steek in Mensingeweer het Mensingeweersterloopdiep over door middel van een leuk smal bruggetje. Dit maakt al snel dat ik Mensingeweer weer uit ben.

Na Mensingeweer komt een stuk alleen maar rechtdoor langs het water in de brandende zon ongeveer drie kilometer tot aan Winsum. Ik wordt hier meerdere keren ingehaald door andere Pieterpadlopers, ik begin me af te vragen of ik echt zo traag ben? Ik kom mezelf op dit stuk een paar keer tegen en begin me te beseffen dat ik reden genoeg heb om langzamer te zijn als een ander. Ik besluit gewoon trots op mezelf te zijn dat ik ondanks alles het toch presteer om het Pieterpad überhaupt te gaan lopen. Dan ben ik maar iets minder snel (ook ik kom er vanzelf wel). Ik loop dapper door en zie het bordje Winsum in de verte verschijnen. Nog een heel klein stukje en dan zit de eerste etappe er al op.

Met zere voeten, maar ook een goed voldaan gevoel loop ik het laatste stuk naar de auto in Winsum. De eerste etappe heb ik in de benen en ik kijk nu al uit naar de volgende....

Saskia (10-09-2016)