(08-10-2016) Alweer een prachtige wandeldag - etappe 5

8 oktober 2016 - Rolde, Nederland

Zaterdag 8 oktober 2016 ben ik gaan lopen samen met Henriëtte, we hebben de etappe Rolde - Schoonlo voor de boeg. We spreken af om 7.10 uur met de auto naar Schoonlo (het eindpunt) te rijden en daar om 8.06 uur de bus te nemen die ons op de kerkbrink in Rolde afzet. Dit is het startpunt voor vandaag.

We lopen langs het kerkje waar we vorige week geëindigd zijn en zijn al snel weer op het goede wandelpad, de tocht kan beginnen. Het is nog steeds een beetje frisjes zo vroeg maar al met al prachtig weer en ook zeker superweer om mooie foto's te kunnen maken.

We lopen het eerste stuk langs een smal paadje, ineens zie ik iets bruins bewegen met de grote van een vos. We kijken samen nog eens goed en zijn haast overtuigd dat het een vos is als er ineens een man achteraan komt lopen. Blijkt het dus helemaal geen vos te zijn maar een cockerspaniël (een hond met ongeveer de grootte en de kleur van een vos).

We lopen verder en ter hoogte van Anderen komen we weer op de verharde weg. Langs de weg komen we een stel appelbomen tegen. Aangezien ik een "appelboomtrauma" heb opgelopen en Henriëtte nog niet besluit Henriëtte een appeltje te plukken, tot mijn verbazing heeft ze mazzel en zijn dit erg lekkere appels. De eerste lekkere plukappel tot nog toe langs het Pieterpad.

We lopen een stukje verharde weg af en besluiten dan even een korte drinkpauze in te lassen op een bankje. We zitten hier heerlijk te genieten in het zonnetje, na even gezeten te hebben gaan we toch weer verder. Nog genoeg kilometers te gaan.

Het volgende stuk loopt langs de weilandenwaar de Charolais Runderen tevreden grazen. We komen bij een overstapje, dat ons dwars door de weilanden leidt over nog een paar andere overstapjes (waarvan de treden best wel hoog zitten en ver uit elkaar, nog best een hele klauterpartij dus). Wat weer een geweldig stukje route en een prachtig stukje Nederland om ons heen. We lopen langs het Anderse diep en de voorde in het Anderse diep (een voorde is een doorwaadbare plaats in een beek of rivier) Leuk om nog zulke oude sporen te vinden in het landschap waar we doorheen lopen.

We lopen verder langs hele stukken bos. Het word nu ook duidelijk waarvoor de keien met nummers erop er liggen, het zijn aanduidingen voor de bospercelen, nooit geweten dat dit zo was. Als we door het bos lopen ziet het er allemaal erg sprookjesachtig uit, het lijkt net alsof roodkapje en haar wolf zo tussen de bomen uit kunnen komen. Na een tijdje door het bos gelopen te hebben komen we bij een Markesteen, dit is een grote zwerfsteen die de marken van Grolloo en Drouwen markeerde, hier hebben we even weer een pauze genomen.

Het is heerlijk weer en we genieten volop!

Na onze pauze lopen we verder in de richting van landgoed Meindersveen,dit is een prachtig natuurgebiedje met enkele leuke stille vennen. We lopen het natuurgebied door en ineens begint Henriëtte te roepen: "Sas, Sas, kijk nou! ik kijk om en nog net zie ik de laatste 10 cm van een slangachtig beest tussen de heide glijden . We zijn gewoon een slang tegen gekomen, we denken dat het een addertje is geweest, maar het kan ook nog een hazelworm zijn geweest. Het zijn beesten die ik in ieder geval niet perse hoef tegen te komen.

We lopen weer door en komen langs het gebied waar normaal de schaapskudde van het Grolloërveld aan het grazen is, we zien ze vandaag niet en het gras staat erg hoog dus we betwijfelen of ze hier de laatste tijd wel zijn geweest.

Als we van landgoed Meidersveen afkomen lopen we over een verharde autoweg, gelukkig rijden hier amper auto's. We lopen door tot we bij een fietspad komen dat ons richting het Strubbenbos leidt. Het eindpunt van vandaag komt steeds dichterbij. Zodra we het bosje uitlopen zijn we eigenlijk gelijk op ons eindpunt, cafe Hegeman. Hier gaan we nog even wat eten en drinken alvorens we weer huiswaarts keren.

De eigenaresse van het cafe heeft het pad ook al volledig gelopen, leuk om haar verhalen aan te horen.

Het was weer een zeer geslaagde wandeldag! Deze 18 kilometer zitten weer in de benen voor nu.

Volgende keer de etappe Schoonloo - Sleen, de langste tot nu toe dus we zullen zien hoe we het daarvan af brengen.

Saskia (08-10-2016)